Първобългарската сила извира от една уникална култура, оставила видими следи само в избледняващите празнични ритуали. Когато празнуваме Коледа,
редно е да си спомним и за българския първообраз на този празник - цар Колед и раждането
на сина му Болг. Впоследствие е съчетан с Христовото Рождество, но първоизточникът
е забравен. От една страна, древните български учения са отхвърлени и
познанията – почти изгубени, а от друга – съществена част от празничната ни
система продължава да извира от тях. На 21-и декември отбелязахме Игнажден –
най-дългата нощ(Игнажден – Ин енергия), а на 23-и бе началото на новата година
по древнобългарския календар, признат от ЮНЕСКО за най-точния календар.
По всичко личи,
че близо два века първобългарските колобърски учения, които сега наричаме
езически, са били съчетавани с християнството, без да бъдат противопоставяни. Например Кубрат и Тервел приемат християнски санове(вторият дори е обявен за светец като Спасител на Европа), но това не пречи държавата
да е организирана по древнобългарски модел и автентичните български учения да са
в основата на държавната и обществена организация. Колобрите и боилите решили
да свържат в едно християнството с древните познания. Доказателство за това е,
че на територията на България не са засвидетелствани гонения на
християни по религиозни причини. Само срещу ромеи и ромейски шпиони. Това
продължава до управлението на Борис. Тогава, по неясни поради оскъдните извори
причини, християнството и древните учения били обявени като противостоящи, 52
боилски рода – избити. Впоследствие, българският цивилизационен модел е заменен с византийски, а първобългарските учения били забравени, което довежда до
загуба на българската държавна мощ.
Развитието или
по-точно дегенерирането на значителна част от българския народ, налага да се
хвърли светлина върху този въпрос – същността на изначалното българско устройство. Както стана
дума, два века(от историята на Дунавска България) християнството и
колобърските учения били съчетани и на практика са участвали активно като
фактори в управлението на страната.
С други думи това, което Борис прави по същество, не е смяна на вярата, а смяна на
устройството и отстъпване от българския цивилизационен модел – тук е причината за блокажа на българската мощ в перспектива.
Външните фактори получават възможност да се намесят в нашето устройство и да
отслабят държавата. Затова се вдигат на бунт 52-та боилски рода, а не срещу
християнизирането, както пише в повечето учебници.
Когато говорим за
първобългарски учения, става въпрос не само за религия, а за каймакът на
българския мироглед. Виждаме вълчата козина, но го няма вълкът – толкова древни
празници, но не знаем за техните първоизточници.
"Ако има нещо, с което човек може да се гордее, това е историята на неговия народ. И въпреки че днес самочувствието на българина е сломено от несгодите и от нищетата, той пак има с какво да се гордее. Стига да си го позволи. Премного са поводите ни за гордост. Но най-много можем да се гордеем с богатата ни култура, истинската незабрава към вечните, непреходни ценности. Една нейна и характерна проява е запазеният до днес български празник Коледа.
За да се превърне в толкова значимо събитие раждането на Цар Болг, явно неговият баща Цар Колед и народът му са били изправени пред съдбоносно изпитание. Затова рождението на Цар Болг е открило нова епоха в историята на кимерите, и затова то е съизмеримо с рождението на Новото Слънце по време на зимното слънцестоене, към което е отнесен празникът Коледа. А Цар Болг се възцарява през 1823 г. пр. Хр., според един летопис, обнародван от Герги Раковски. Там се разказва, че Цар Болг е бил един велик предводител на нашите прадеди – кимерите и владетел на много земи. Затова неговите поданици са приели името му, което и днес с гордост носим. В Летописа на Раковски обаче са смесени делата на легендарния Цар Болг и на по-късния келтски владетел със същото име, царувал в Тракия по времето на Филип Македонски. Йеромонах Спиридон също разказва за царете Колед и Болг, но той отнася тяхното царуване към VIII в.пр.Хр. Според него, Цар Колед е бил нечестив, зъл , властолюбив и идолопоклонник: " …поиска и Колад да бъде бог и повели на народа да му се покланя като на бог, а не като на крал. И роди двама сина, а името на първия беше Болг или Бог. И когато му се роди първия син Болг, той повели на целия народ по цялата земя да тържествува, сиреч да го празнува на месец Декември на 24-я ден, с ядене и пиене и песнопения, сиреч „Болг се роди Коладе, тази вечер, Коладе!”
|